Reklam och användning

21 juli 2020 patrick pettersson

Profilprodukter som kallas presentreklam är precis vad ordet säger; en produkt som är en present men som samtidigt gör reklam för givarens företag. Presentreklam i Stockholm, och på andra orter, är något som man gör för att företagets kunder ska känna sig lite extra ompysslade och viktiga. Det man önskar med gåvan är att kunden ska bli glad men samtidigt att presenten ska bli använd. På det sättet blir kunden påmind om företaget och förhoppningsvis visas även presenten för andra som på det sättet också får upp ögonen för företaget.

 

Bra att ha

Det absolut vanligaste inom profilprodukter som ges bort som presenter är pennor. Om man går igenom hela sitt pennförråd hemma så hittar man säkert ett antal pennor med företagsnamn på där man troligen inte ens vet varifrån man fått vissa. Men varje gång man använder pennan så ser man företagsnamnet och på det viset blir man påmind om att företaget finns. Eftersom just pennor är så vanligt använda så är de också oftast nummer ett inom presentreklam i kategorin profilprodukter. Men även andra produkter som usb-minnen och muggar kommer högt upp bland vanligast nyttjade gåvor.  

Riktat till kunden

När man bestämmer sig för vilken profilprodukt som man vill ge till sina kunder så är det viktigt att tänka på både vad det egna företaget står för men även vad kunden kan tänkas uppskatta. Man kanske har ett brett sortiment men kunden har ett smalare. Då kan det bli väldigt fel om man satsar på en profilprodukt som skär sig med kundens önskemål. Av den anledningen brukar man som företag ha ett flertal olika profilprodukter. Vissa kan man ge till kunden vid speciella tillfällen, som exempelvis julen, och andra kan säljarna ta med sig ut vid kundbesöken. Det är ofta den där oväntade gåvan som kan ge extra kundnöjdhet.