Kundklubbar ger kundlojalitet

20 juni 2022 william eriksson

editorial

Driver du eget företag men har svårt att få kunder att återkomma? Att få förstagångskunder är således ingen större konst men att skaffa sig lojala kunder som vänder sig till ditt företag gång på gång, är desto svårare. Det är i slutändan stamkunderna som blir en garanti för en rullande verksamhet och deras återkommande blir ett kvitto på att företaget gör bra ifrån sig.

I dagens konkurrenskraftiga samhälle kan det vara svårt att motivera varför man som kund ska välja just ditt företag, då det finns 10 andra tillgängliga verksamheter som erbjuder samma sak. Då måste du alltså komma underfund med vad du kan erbjuda för att en kund ska välja att gå just till dig och ingen annan.

Det finns flera olika knep för att skaffa sig kundlojalitet varav kundklubb är ett mycket effektivt sätt. I en kundklubb får kunderna exklusiva erbjudanden och har möjlighet att samla ihop poäng för att sedan kunna nyttja inom företaget. Helt enkelt något både företaget och kunden vinner på.

 

kundklubb

 

Kundlojalitet som varar

Många företag lockar idag med stora rabatter och utförsäljningar. Självklart kan man ha nytta av att rea ut då och då men i det långa loppet skapar det inte långvariga kunder. Billiga priser lockar kunder som just är ute efter en bra deal, men när dina priser sedan höjs kommer kunderna dra sig någon annanstans.

Då man har en kundklubb blir kunderna mer motiverade att stanna, då de tjänar mer poäng desto mer de spenderar. Det är heller inte särskilt svårt att sälja in ett medlemskap i en kundklubb då de flesta är medvetna om att det medför flertalet förmåner och är gratis. När en kund sedan väl är medlem är det mycket större sannolikhet att personen väljer att gå till dig än något annat företag. Kunden tjänar ju på att handla av just dig.