Barns lärande i kombination med friluftsliv

10 augusti 2020 Eva Olsson

Att ta till sig kunskaper kan ibland vara lite svårt för en del barn. Att sitta still vid en skolbänk i flera timmar om dagen är inte något som är ämnat för barn i skolåldern. Då är lärande i kombination med utomhusaktiviteter något som inte bara främjar själva lärandet, utan även den fysiska och psykiska hälsan.

Barnen har också lättare att lösa konflikter när det får vistas ute i naturen, men den viktigaste anledningen är att de mår så mycket bättre. Friluftslivet och naturupplevelserna främjar hälsan och förebygger ohälsan, vilket innebär att barnen håller sig friskare samtidigt som de lättare tar till sig kunskaper.

Naturen är vår ursprungliga miljö och därför är det inte konstigt att vi trivs i den, både som vuxna och barn. Olika friluftsaktiviteter mår vi bra av och vi känner oss mindre stressade. Barnen har lättare att ta till sig kunskaper samtidigt som de har roligt. Naturen är som ett uppslag av olika lärdomar där ingen bok behövs och därför är det lättare att ta till sig kunskaper bara genom att betrakta allt som finns där. Här kan barnen leka fritt och inga gränser sätter stopp för fantasin.

En skola i Svedala har två friskolor som är förskolor och en friskola som är fritidshem, där aktiviteter utomhus ligger till grund för lärandet i kombination med inomhuspedagogik. De följer läroplanens mål och deras vision är att få barnen nyfikna, känna sig trygga och att de får vara friska.

Här får de ett lärande som är upplevelsebaserat, lustfyllt och kreativt, samtidigt som naturen främjar deras mentala hälsa och välbefinnande. Det är vetenskapligt bevisat att vi lättare håller oss friska när vi får vara ute i naturen regelbundet. Så med dessa argument finns det inga nackdelar, bara fördelar. Vi tänker inte vara klarare, utan vi stimuleras också av alla sinnesintryck. Barn som får vara ute mycket om dagarna sover dessutom längre än barn som är mycket inomhus.